Rituály si vytváří každá rodina vlastní a projevuje se tak jako mikrokul–
tura, i když zapadají do rituálů celku, souvisejí s ním a vycházejí z něho.
V současné rozsáhlé migraci obyvatelstva se stává problémem právě nepo–
rozumění rituálům jednotlivých etnických skupin či minorit, žijících v ma–
joritních společnostech, a naopak.
Rituál má významnou hodnotu pro vytváření skupinové identity
a posiluje i význam a možnost formování identity individuální.
Jistě není pochyb, že úroveň vztahů v rodině, ať už prokreační (kterou
jsme vytvořili) nebo původní (odkud pocházíme), výrazně ovlivňuje naše
zdraví somatické i psychické.
Rituály slouží k projasňování vzájemných vztahů a k utvrzování vlast–
ní situace a vlastní role v celku. Jako velmi významné pro partnerské a ro–
dinné soužití se ukazuje schopnost této sociální skupiny měnit systém, mocen–
skou strukturu, pravidla vzájemných vztahů. Charakteristika zdravé funkční
rodiny a tzv. rodinné koalice bylo tématem prací významného českého rodin–
ného terapeuta J. Špitze. Zdůrazňoval právě schopnost měnit rodinné tradice
a rituály jako důležitou charakteristiku zdravé funkční rodiny. Tedy je potřebné
pro stabilní rodinné soužití nejen rituály přejímat, dodržovat, ale také je bez
zbytečných výčitek a těžkostí umět modifikovat a měnit. Zdravá rodina umí
účinně zareagovat, je–li některý její člen nemocný, a nahradit ho, aniž by se on
cítil zrazovaný či zbytečný. Zdravá rodina neteskní, že už děti vyrostly, a ne–
touží po společných dovolených, byť byly sebekrásnější, ale umí nacházet jiné
formy společně tráveného času se svými dospívajícími či dospělými dětmi.
Každodenní rituály rodiny
Zajímavé téma v 70. letech XX. století v této oblasti nastolili Kalina a Van–
čura, když hovořili o rodinné teritorialitě (Kalina, Vančura, 1993). Každý
jednotlivec má tzv. „osobní zónu“, což je nejbližší prostor, který ho obklopu–
je. Můžeme si vyzkoušet i v praxi, že když tento prostor vůči jinému poruší–
me, tak před námi couvne nebo začne projevovat paniku či agresi. Různé pro–
jevy agrese či úniku můžeme často pozorovat v hromadných dopravních
prostředcích, když jsou tak plné, že je tato zóna porušována cizími lidmi.
I v rodině platí určitá pravidla, jak „bezpečně vstupovat do teritoria druhé oso–
by“, kdy je to možné, kdy nikoliv, kdo si osobuje právo tato pravidla kdykoliv
překračovat, dokonce tímto chováním vyjadřuje moc a převahu. Příkladně
otec bez klepání vstoupí do dětského pokoje a zhasne poslouchané rádio. Mat–
ka nalepí dceři nad její psací stůl heslo Učit se, učit se, učit se".
81
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>